Rok szkolny 2023/2024
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ZADAŃ W RAMACH SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
ZA I PÓŁROCZE ROKU SZKOLNEGO 2023/2024
Problem priorytetowy: Zaburzone poczucie własnej wartości uczniów skutkujący niepoprawnym budowaniem relacji rówieśniczych.
Cel główny: Wzrost poczucia własnej wartości u uczniów przekładający się na tworzenie poprawnych relacji rówieśniczych.
Cele szczegółowe:
- Przekazanie społeczności szkolnej wiedzy na temat znaczenia relacji rówieśniczych.
- Przekazanie uczniom wiedzy związanej ze zdrowiem psychicznym.
- Dostarczenie wzorców i sposobów dbałości o zdrowie psychiczne.
- Uświadomienie negatywnych skutków braku dbałości o samopoczucie własne i innych,
a także zjawisk na tle przemocy psychicznej. - Propagowanie sposobów spędzania czasu wolnego, sprzyjających dobremu samopoczuciu oraz budowaniu silnych więzi rówieśniczych.
- Upowszechnianie wiedzy na temat szkoły promującej zdrowie oraz informacji na temat form szkolnej i pozaszkolnej edukacji związanej z promocją zdrowia.
- Zdobycie wiedzy, dającej możliwość wykorzystania jej w życiu codziennym.
Działania zrealizowane z zakresu promocji zdrowia w I półroczu roku szkolnego 2023/2024:
- Promocja sportu i wiedzy o sporcie – aktywne zajęcia wychowania fizycznego i zajęcia SKS na sali gimnastycznej, siłowni i boisku szkolnym; zorganizowanie akcji „Bieg dla Niepodległej”, wyjazd uczniów na mecz siatkówki do Rzeszowa; udział w Mikołajkowym turnieju piłki nożnej w Woli Baranowskiej; udział uczniów w 45. Biegu Nadwiślańskim.
- Promowanie aktywności fizycznej i czynnego sposobu spędzania czasu wolnego –wyjazd uczniów do parku linowego w Nisku; zorganizowanie spotkania ze specjalistami: fizjoterapeutą, higienistką szkolną; nauka zachowań w ramach pierwszej pomocy – spotkanie ze specjalistą w kl. I; warsztaty rękodzieła w klasie III; udział uczniów w aktywnych przerwach zorganizowanych
w ramach Tygodnia Wychowania i Dnia Sportu; wyjazd uczniów klas I-III do wrotkarni
w Mielcu; wyjazd uczniów klas VI-VII do Fly Parku w Rzeszowie; wyjazd uczniów kl. IV-V do Muzeum dobranocek w Rzeszowie. - Propagowanie zdrowego stylu życia i dobrych nawyków żywieniowych - wprowadzanie warzyw i owoców w diecie; realizacja programu „Trzymaj formę”; dni tematyczne w szkole
i w przedszkolu: Dzień dyni, Dzień jabłka, zajęcia kulinarne podczas lekcji – przygotowywanie pierników, kanapek, sałatek i innych przekąsek w klasach I-VII; warsztaty świetlicowe nt. naturalnych sposobów wzmacniania odporności; realizowanie programu żywieniowego „Jeż” propagującego zdrowe nawyki żywieniowe w klasie I-VI; realizowanie programu „Kubusiowi przyjaciele natury” w klasie I-III. - Wzbogacanie diety w warzywa, owoce oraz mleko i produkty mleczne - realizacja programów: „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Mleko w szkole”; zajęcia na świetlicy z okazji Dnia owoców i warzyw; przedszkolny blok tematyczny nt. warzyw i owoców.
- Profilaktyka chorób zakaźnych w tym koronawirusa SARS CoV -2 –utrwalanie właściwych zasad higieny, tematyczne gazetki szkolne, tablice informacyjne w klasach i na korytarzach szkolnych; realizowanie procedur korzystania z pracowni szkolnych, szatni, stołówki, biblioteki.
- Ułatwianie uczniom adaptacji do nowych warunków szkolnych – realizacja projektu Podkarpackiego Kuratora Oświaty „SP! Serce i Pomoc” –realizowanego w klasie IV.
- Tworzenie w szkole przyjaznej atmosfery i integrowanie społeczności uczniowskiej –zorganizowanie dni tematycznych w szkole przez Samorząd Uczniowski – Dzień Kropki, Dzień Uśmiechu, , Dzień Pluszowego Misia, Andrzejki, Mikołajki, Dzień Chłopaka – Dzień Krawata, Dzień Postaci z Bajek, Tydzień dbania o relacje, Szkolny kalendarz adwentowy; spotkania wigilijne w klasach; piknik szkolny z okazji Narodowego czytania; szkolne akcje/akademie
z okazji różnych świąt (dzień babci i dziadka, szkolne jasełka, pasowanie na ucznia
klasy I/ świetliczaka/ czytelnika); apel z okazji Dnia oszczędzania w ramach działalności SKO. - Rozbudzanie w uczniach ciekawości światem poprzez udział w różnych wydarzeniach kulturalnych jako alternatywa spędzania czasu wolnego – udział uczniów w konkursach plastycznych i muzycznych; zajęcia ogniska muzycznego; zajęcia rozwijające zdolności matematyczne; wycieczka uczniów do Muzemu im. Rodziny Ulmów w Markowej; udział
w pokazie rekonstrukcji historycznej powstania styczniowego; warsztaty o odnawialnych źródłach energii; szkolny konkurs fotograficzny z okazji Dnia krajobrazu; wizyta w Centrum nauki Łukasiewicz w Rzeszowie; wyjazd uczniów klas I-III do kina w Mielcu; warsztaty pieczenia pizzy klas IV-V i wycieczka do Regionalnego Centrum Promocji Obszaru Natura 2000
w Tarnobrzegu. - Dbanie o zdrowie psychiczne– szeroka działalność wolontariatu- zbiórka żywności „Dar Serca” dla Hospicjum Ojca Pio w Tarnobrzegu, zbiórka karmy dla zwierząt dla schroniska w Machowie, akcja „Góra grosza”; wykonanie kartek świątecznych dla podopiecznych hospicjum; akcja informacyjna z okazji Światowego dnia zdrowia psychicznego; wykonanie prezentacji multimedialnych z okazji Dnia bez przemocy; poruszanie problematyki zdrowia psychicznego podczas godzin wychowawczych; pogadanka i wykonanie pracy na świetlicy szkolnej z okazji Międzynarodowego dnia osób niepełnosprawnych; kultywowanie świąt i tradycji, np. dzień babci i dziadka, jasełka, wigilie klasowe i szkolna; wykonywanie przez uczniów zadań prospołecznych w ramach Szkolnego Kalendarza Adwentowego.
- Kształtowanie równowagi pomiędzy korzystaniem z technologii a tworzeniem relacji poza przestrzenią Internetu – zorganizowanie „Tygodnia dbania o relacje” w ramach ogólnopolskiego programu Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo; udział w webinarach dotyczących higieny cyfrowej : „Co z tym zdrowiem psychicznym młodych cyfrowych?”, „Są więzy i są więzi. O neuronalnych węzłach miłości”, „Jak nie być frajerem w świecie cyfrowym? ","E-uzależnienia a higiena cyfrowa. Gdzie zatem jest granica?"; pogadanki lekcyjne na temat bezpiecznego korzystania z Internetu.
- Działania proekologiczne – zbiórka baterii i nakrętek plastikowych; udział w akcji „Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci”; udział w akcji „Sprzątanie świata”; sadzenie krokusów na terenie podwórka szkolnego przez uczniów szkoły; zbiórka karmy dla ptaków.
- Organizowanie spotkań ze specjalistami dla rodziców uczniów wspierających rozwój psychiczny i fizyczny dzieci: „Adaptacja dziecka w szkole i wspieranie jego rozwoju” – spotkanie z pedagogiem w klasach I-III; „Wspieranie dziecka w procesie edukacji”- spotkanie
z psychologiem w klasach IV-V; „Higiena wieku dorastania”- spotkanie z higienistką w klasach VI-VII.
Koordynatorzy SzPZ
Aneta Wilk
Marzena Ścipień
PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE w roku szkolnym 2023/2024
Hasło: "Zajrzyj w głąb siebie, czyli o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży i relacjach rówieśniczych"
Problem priorytetowy:Zaburzone poczucie własnej wartości uczniów skutkujący niepoprawnym budowaniem relacji rówieśniczych.
Cel główny:Wzrost poczucia własnej wartości u uczniów przekładający się na tworzenie poprawnych relacji rówieśniczych.
Cele szczegółowe:
- Przekazanie społeczności szkolnej wiedzy na temat znaczenia relacji rówieśniczych.
- Przekazanie uczniom wiedzy związanej ze zdrowiem psychicznym.
- Dostarczenie wzorców i sposobów dbałości o zdrowie psychiczne.
- Uświadomienie negatywnych skutków braku dbałości o samopoczucie własne i innych, a także zjawisk na tle przemocy psychicznej.
- Propagowanie sposobów spędzania czasu wolnego, sprzyjających dobremu samopoczuciu oraz budowaniu silnych więzi rówieśniczych.
- Upowszechnianie wiedzy na temat szkoły promującej zdrowie oraz informacji na temat form szkolnej i pozaszkolnej edukacji związanej z promocją zdrowia.
- Zdobycie wiedzy, dającej możliwość wykorzystania jej w życiu codziennym.
Kryterium sukcesu:
- Wzrost integracji zespołów szkolnych i klasowych.
- Zdobycie pewności siebie przez uczniów oraz poszanowanie i akceptacja innych osób.
Sposób sprawdzenia, czy osiągnięto cel:
- Informacje i fotorelacje na stronie internetowej szkoły i szkolnym facebooku z wykonanych działań.
- Wystawy prac uczniowskich, wystawy tematyczne.
- Analiza ankiet.
- Okresowa obserwacja (arkusze obserwacyjne).
|
Nazwa zadania |
Kryterium sukcesu |
Sposób realizacji |
Wykonawcy/osoba odpowiedzialna |
Potrzebne środki/zasoby |
Sposób sprawdzenia wykonania zadania |
|
Zapoznanie uczniów z istotą dbałości o zdrowie psychiczne własne i innych.
|
Udział uczniów w pogadankach na godzinach wychowawczych. |
Godziny wychowawcze poruszające tematykę zdrowia psychicznego.
|
Wychowawcy klas |
|
Zapisy tematów w dzienniku. |
|
Szkolny projekt: "Tydzień wychowania połączony z dniem sportu"
|
Udział uczniów w zaplanowanych akcjach. |
Zajęcia integracyjne dla uczniów wszystkich klas. |
Pedagog/ nauczyciele wf-u/ koordynator |
Przyrządy sportowe |
Fotorelacja na stronie internetowej szkoły |
|
Poruszenie problematyki przemocy, w tym przemocy psychicznej. |
Udział uczniów w przygotowaniu prezentacji nt. przemocy w związku z Międzynarodowym Dniem bez przemocy. |
Wyświetlenie na szkolnym korytarzu prezentacji przygotowanych przez uczniów. |
Uczniowie klasy VI/koordynator SzPZ |
|
Informacja na stronie internetowej szkoły, prezentacje multimedialne.
|
|
Uczyń zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie dla wszystkich globalnym priorytetem. |
Uczniowie biorą udział w tworzeniu plakatów dotyczących zdrowia psychicznego w związku ze Światowym Dniem Zdrowia Psychicznego. |
Uczniowie wykonają plakaty na tematy związane ze zdrowiem psychicznym |
Klasy IV-VII/nauczyciel plastyki/ koordynator |
Materiały potrzebne do wykonania plakatów. |
Galeria prac uczniów. Informacja na stronie internetowej szkoły. |
|
Budowanie poprawnych relacji rówieśniczych.
|
Udział uczniów w zajęciach i organizowanych akcjach |
Udział uczniów w akcji "Tydzień dbania o relacje uczniowskie". |
uczniowie/koordynator SzPZ/ Samorząd Uczniowski |
Materiały w zależności od prowadzonej akcji. |
Informacja na stronie internetowej szkoły |
|
Wzmacnianie relacji między uczniami, integracja międzyuczniami szkoły |
Udział uczniów w zajęciach i organizowanych akcjach |
Organizacja szkolnych uroczystości, udział w zabawach międzyklasowych organizowanych przez SU (np. Andrzejki, Bal karnawałowy, Wiosenalia). |
uczniowie/koordynator SzPZ/ Samorząd Uczniowski/ nauczyciele |
Materiały w zależności od prowadzonej akcji. |
Fotorelacje na stronie internetowej szkoły |
|
Zwrócenie uwagi całej społeczności szkolnej na problem priorytetowy.
|
Co najmniej 75% członków społeczności szkolnej pozytywnie oceni przekazane treści. |
Kolportaż ulotek dla członków społeczności szkolnej.
|
rodzice, nauczyciele/koordynator SzPZ |
Ulotki i materiały edukacyjne.
|
Wyniki ankiet |
|
Projekt szkolny: „Tydzień Promocji Zdrowia i Profilaktyki”. |
Co najmniej 75% uczniów aktywnie weźmie udział. |
Organizacja Tygodnia Promocji Zdrowia i Profilaktyki
|
Zespół ds. Promocji zdrowia |
Wystawa tematyczna. |
Informacja i fotorelacja na stronie internetowej szkoły. |
|
Integracja społeczności szkolnej. |
Wszyscy uczniowie wezmą aktywny udział.
|
Dzień Dziecka na sportowo – integracyjna impreza sportowo-rekreacyjna. |
cała społeczność szkolna |
|
Informacja i fotorelacja na stronie internetowej szkoły. |
|
Poznaj siebie- pokochaj siebie, czyli o poczuciu własnej wartości. |
Co najmniej 75% uczniów weźmie udział |
Zorganizowanie zajęć z psychologiem szkolnym na temat budowania poczucia własnej wartości. |
Psycholog szkolny/ pedagog/ uczniowie |
Materiały i pomoce dydaktyczne |
Informacja na stronie internetowej szkoły. |
|
Sprawdzenie poziomu poczucia własnej wartości u uczniów -
|
Uczniowie wezmą udział w ankiecie |
Przeprowadzenie ankiety dotyczącej poczucia własnej wartości oraz kondycji psychicznej uczniów. |
Uczniowie klas V-VII/koordynator |
Arkusz ankiet |
Ewaluacja i wyniki ankiet, informacja na stronie szkoły |
Działania długofalowe realizowane w zakresie szkoły promującej zdrowie:
- Profilaktyka chorób wirusowych poprzez wprowadzanie i utrwalanie właściwych zasad higieny – realizowane na lekcjach wychowawczych i przedmiotowych, tematyczne gazetki szkolne, tablice informacyjne w klasach i na korytarzach szkolnych, procedury korzystania z pracowni szkolnych, szatni, stołówki, biblioteki.
- Działania profilaktyczne związane ze zjawiskiem cyberprzemocy - Dzień Bezpiecznego Internetu.
- Wzbogacanie diety w warzywa, owoce oraz mleko i produkty mleczne - realizacja programów: „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Mleko w szkole”.
- Mobilizowanie uczniów do korzystania ze spacerów i przebywania na świeżym powietrzu - spacery krajobrazowe, wycieczki piesze, rowerowe, zabawy na szkolnym boisku i placu zabaw.
- Wspieranie i integrowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku szkolnym – udział w konkursie „Szkoła wspierająca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”.
- Dbanie o zdrowie psychiczne poprzez rozbudzanie empatii – szeroka działalność wolontariatu.
- Profilaktyka uzależnień.
- Promocja sportu - akcja "Bieg dla Niepodległej", szkolne i pozaszkolne konkursy sportowe, zajęcia SKS.
- Działania proekologiczne – zbiórka baterii, elektrośmieci i nakrętek plastikowych, akcja "Sprzątanie świata".
Zespół ds. Promocji Zdrowia
Rozwiń Metryka
| Podmiot udostępniający informację: | |
|---|---|
| Data utworzenia: | 2024-06-28 |
| Data publikacji: | 2024-06-28 |
| Osoba sporządzająca dokument: | |
| Osoba wprowadzająca dokument: | Monika Cichoń |
| Liczba odwiedzin: | 2201 |







.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)




.jpg)
.jpg)
.jpg)








