Rok szkolny 2022/2023
PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
Hasło: Bo ciągłe klikanie to czasu marnowanie!
Problem priorytetowy: Spadek zainteresowania uczniów aktywnością fizyczną spowodowany nieumiejętnym planowaniem swojego czasu i nadmiernym skupieniem uwagi na multimediach.
Cel główny: Zachęcić całą społeczność szkolną do rozwijania i pielęgnowania aktywności fizycznej.
Cele szczegółowe:
- Przekazanie społeczności szkolnej wiedzy na temat wpływu aktywności fizycznej na prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka.
- Zapoznanie z negatywnymi skutkami braku aktywności fizycznej i nadmiernym skupieniem uwagi na multimediach.
- Dostarczenie wzorców i możliwości aktywnego spędzania czasu wolnego.
- Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych form aktywności fizycznej.
- Propagowanie aktywnych sposobów spędzania czasu wolnego, sprzyjających dobremu samopoczuciu i pozytywnej adaptacji do zadań i wyzwań życia codziennego.
- Upowszechnianie wiedzy na temat szkoły promującej zdrowie oraz informacji na temat form szkolnej i pozaszkolnej edukacji związanej z promocją zdrowia.
- Kształtowanie umiejętności dobrego gospodarowania swoim czasem uwzględniającej aktywność fizyczną.
- Zdobycie wiedzy, dającej możliwość wykorzystania jej w życiu codziennym.
Kryterium sukcesu:
- Aktywny udział uczniów w zajęciach ruchowych, wycieczkach pieszych i rowerowych, wycieczkach krajoznawczych, aktywne spędzanie czasu wolnego.
- Zmniejszenie przypadków niedozwolonego korzystania z telefonów komórkowych podczas lekcji i przerw szkolnych.
Sposób sprawdzenia, czy osiągnięto cel:
- Informacje i fotorelacje na stronie internetowej szkoły i szkolnym facebooku z wykonanych działań.
- Wystawy prac uczniowskich, wystawy tematyczne.
- Analiza ankiet.
- Okresowa obserwacja (arkusze obserwacyjne).
Nazwa zadania |
Kryterium sukcesu |
Sposób realizacji |
Wykonawcy/osoba odpowiedzialna |
Potrzebne środki/zasoby |
Sposób sprawdzenia wykonania zadania |
Zapoznanie uczniów z rolą aktywności fizycznej dla zdrowia człowieka oraz z negatywnymi skutkami braku tej aktywności. |
Prace plastyczne odzwierciedleniem zrozumienie problemu. |
Warsztaty dla uczniów – „Bo klikanie to czasu marnowanie”. Przygotowanie gazetek tematycznych, ulotek.
|
cała społeczność szkolna |
|
Fotorealacja – informacje na stronie internetowej szkoły. |
Promowanie aktywności fizycznej i jej wpływu na zdrowie i dobre samopoczucie człowieka. |
Udział uczniów w konkursie. |
Zorganizowanie konkursu plastycznego „Ja nie klikam tylko skikam”. |
uczniowie/koordynator SzPZ |
Nagrody dla zwycięzców konkursu. |
Informacja na stronie internetowej szkoły, wystawa prac.
|
Tworzenie w szkole możliwości do aktywnego spędzania czasu. |
Udział uczniów w zajęciach. |
Organizacja zajęć SKS, wycieczek szkolnych, pieszych i rowerowych, spacerów, zajęć w terenie. |
uczniowie/koordynator SzPZ |
|
Informacja na stronie internetowej szkoły |
Zwrócenie uwagi całej społeczności szkolnej na problem priorytetowy.
|
Co najmniej 75% członków społeczności szkolnej pozytywnie oceni przekazane treści. |
Kolportaż ulotek dla członków społeczności szkolnej.
|
rodzice, nauczyciele/koordynator SzPZ |
Ulotki i materiały edukacyjne.
|
Wyniki ankiet |
Projekt szkolny: „Tydzień Promocji Zdrowia i Profilaktyki”. |
Co najmniej 75% uczniów aktywnie weźmie udział. |
Organizacja Tygodnia Promocji Zdrowia i Profilaktyki pod hasłem: „Jesteśmy aktywni, nie pasywni”. |
Zespół ds. Promocji zdrowia |
Wystawa tematyczna. |
Informacja i fotorelacja na stronie internetowej szkoły. |
Sportowa integracja społeczności szkolnej. |
Wszyscy uczniowie wezmą aktywny udział.
|
Dzień Dziecka na sportowo – integracyjna impreza sportowo-rekreacyjna. |
cała społeczność szkolna |
|
Informacja i fotorelacja na stronie internetowej szkoły. |
Organizacja aktywnych przerw w szkole: „Mała przerwa, duża korzyść”. |
Co najmniej 30% uczniów oraz co najmniej 10% pracowników uczestniczy w zajęciach. |
Zorganizowanie zajęć ruchowych i tanecznych podczas długich przerw dla uczniów i pracowników szkoły. |
Zespół ds. Promocji zdrowia |
Sprzęt grający. |
Udział i zaangażowanie uczestników, okresowa obserwacja (arkusz obserwacyjny). |
Działania długofalowe realizowane w zakresie szkoły promującej zdrowie:
- Profilaktyka chorób wirusowych w tym koronawirusa SARS CoV -2 - poprzez wprowadzanie i utrwalanie właściwych zasad higieny – realizowane na lekcjach wychowawczych i przedmiotowych, tematyczne gazetki szkolne, tablice informacyjne w klasach i na korytarzach szkolnych, procedury korzystania z pracowni szkolnych, szatni, stołówki, biblioteki.
- Propagowanie zdrowego stylu życia i dobrych nawyków żywieniowych - realizacja programu „Trzymaj Formę”.
- Wzbogacanie diety w warzywa, owoce oraz mleko i produkty mleczne - realizacja programów: „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Mleko w szkole”.
- Bezpieczeństwo w sieci – „Dzień bezpiecznego Internetu”.
- Profilaktyka chorób zakaźnych – udział w akcji „Tydzień dla profilaktyki chorób zakaźnych” zorganizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wspólnie z Głównym Inspektoratem Sanitarnym.
- Mobilizowanie uczniów do korzystania ze spacerów i przebywania na świeżym powietrzu - spacer krajobrazowy organizowany z okazji „Dnia Drzewa i Krajobrazu” połączony z tematyką proekologiczną i rolą krajobrazów i ich wpływie na zdrowie i samopoczucie człowieka.
- Wspieranie i integrowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku szkolnym – udział w konkursie „Szkoła wspierająca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi”.
- Dbanie o zdrowie psychiczne poprzez rozbudzanie empatii – szeroka działalność wolontariatu.
- Profilaktyka uzależnień.
- Promocja sportu i wiedzy o sporcie - udział w Wielkim Teście „Sportowcy dla Niepodległej” na platformie quizizz.com., zajęcia SKS.
- Działania proekologiczne – zbiórka baterii, elektrośmieci i nakrętek plastikowych.
Zespół ds. Promocji Zdrowia
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁAŃ SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
Hasło: Bo ciągłe klikanie to czasu marnowanie!
Problem priorytetowy: Spadek zainteresowania uczniów aktywnością fizyczną spowodowany nieumiejętnym planowaniem swojego czasu i nadmiernym skupieniem uwagi na multimediach.
Cel główny: Zachęcić całą społeczność szkolną do rozwijania i pielęgnowania aktywności fizycznej.
Cele szczegółowe:
- Przekazanie społeczności szkolnej wiedzy na temat wpływu aktywności fizycznej na prawidłowe funkcjonowanie organizmu człowieka.
- Zapoznanie z negatywnymi skutkami braku aktywności fizycznej i nadmiernym skupieniem uwagi na multimediach.
- Dostarczenie wzorców i możliwości aktywnego spędzania czasu wolnego. Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych form aktywności fizycznej.
- Propagowanie aktywnych sposobów spędzania czasu wolnego, sprzyjających dobremu samopoczuciu i pozytywnej adaptacji do zadań i wyzwań życia codziennego.
- Kształtowanie umiejętności dobrego gospodarowania swoim czasem uwzględniającej aktywność fizyczną.
- Zdobycie wiedzy, dającej możliwość wykorzystania jej w życiu codziennym.
- Upowszechnianie wiedzy na temat szkoły promującej zdrowie oraz informacji na temat form szkolnej i pozaszkolnej edukacji związanej z promocją zdrowia.
Kryterium sukcesu:
- Aktywny udział uczniów w zajęciach ruchowych, wycieczkach pieszych i rowerowych, wycieczkach krajoznawczych, aktywne spędzanie czasu wolnego.
- Zmniejszenie przypadków niedozwolonego korzystania z telefonów podczas lekcji i przerw szkolnych.
Sposób sprawdzenia, czy osiągnięto cel:
- Informacje i fotorelacje na stronie internetowej szkoły i szkolnym facebooku z wykonanych działań.
- Wystawy prac uczniowskich, wystawy tematyczne.
Realizacja działań szkoły promującej zdrowie w celu wyeliminowania problemu priorytetowego obejmowała:
1. Zapoznanie uczniów z rolą aktywności fizycznej dla zdrowia człowieka oraz z negatywnymi skutkami braku tej aktywności.
Warsztaty dla uczniów w ramach lekcji biologii poświęcone roli aktywności fizycznej dla zdrowia człowieka. Organizacja konkursu plastycznego „Ja nie klikam, tylko skikam” - rola aktywności fizycznej na zdrowie psychiczne i fizyczne człowieka, aktywny etyl życia jako sposób na nadmierne korzystanie z multimediów, korzyści z aktywnego wypoczynku.
2. Projekt szkolny: „Tydzień Promocji Zdrowia i Profilaktyki” – hasło „Jesteśmy aktywni, nie pasywni”
Nasz szkolny tydzień zdrowia zbiegł się z 75 rocznicą utworzenia Światowej Organizacji Zdrowia. Z tej okazji uczniowie klasy VIII poprowadzili audycję radiową poświęconą organizacji WHO. Klasa V zaś w ramach programu "Trzymaj Formę" wykonała wspólny plakat przedstawiający prawidłowy sposób żywienia z uwzględnieniem proporcji pomiędzy poszczególnymi grupami produktów żywnościowych. Z kolei uczniowie klasy VI przygotowali kącik tematyczny na temat roli aktywności fizycznej oraz negatywnych skutków biernego stylu życia czy nadmiernego korzystania z multimediów w czasie wolnym. Ponadto na sali gimnastycznej odbywały się aktywne przerwy pod hasłem "Mała przerwa, duża korzyść". Zabawy ruchowe przy muzyce przygotowały i poprowadziły uczennice klasy VIII.
3. Tworzenie w szkole możliwości aktywnego spędzania czasu
Promowanie aktywności fizycznej i czynnego sposobu spędzania czasu wolnego – wycieczki rowerowe na Kaczaki oraz do Nowej Dęby przez ścieżkę edukacyjną Rozalin; wycieczka do kręgielni; wyjazd na lodowisko; spacer krajobrazowy zorganizowany z okazji „Dnia Drzewa i Krajobrazu” połączony z tematyką proekologiczną i rolą krajobrazów w przyrodzie i ich wpływem na zdrowie człowieka; konkurencje i rozgrywki sportowe podczas obchodów Dnia Dziecka; Światowy Dzień biegania w przedszkoluzajęcia wychowania fizycznego i zajęcia SKS.
4. Sportowa integracja społeczności szkolnej.
Promocja sportu i wiedzy o sporcie – udział w Gminnym Turnieju Piłki Nożnej zorganizowanym w Szkole Podstawowej w Dąbrowicy; świętowanie Międzynarodowego Dnia Sportu – mini rozgrywki sportowe na długich przerwach; zorganizowanie „V biegu dla Niepodległej”; Udział w Gminnym Turnieju Sportowym o Puchar Burmistrza M. i Gm. Baranów Sandomierski; udział w turnieju sportowym pod nazwą „ Z podwórka na stadion o puchar Tymbarku”, udział w II edycji konkursu „Pho3nix Active School” pod patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki i Polskiego Komitetu Olimpijskiego.
Zrealizowane działania z zakresu promocji zdrowia:
- Propagowanie zdrowego stylu życia i dobrych nawyków żywieniowych - wprowadzanie warzyw i owoców w diecie, realizacja programu „Trzymaj formę”, udział w programie „Jeż – Edu – Żywienie”.
- Wzbogacanie diety w warzywa, owoce oraz mleko i produkty mleczne - realizacja programów: „Owoce i warzywa w szkole” oraz „Mleko w szkole”.
- Profilaktyka chorób zakaźnych w tym koronawirusa SARS CoV -2 – Tydzień dla profilaktyki chorób zakaźnych - utrwalanie właściwych zasad higieny, tematyczne gazetki szkolne, tablice informacyjne w klasach i na korytarzach szkolnych realizowanie procedur korzystania z pracowni szkolnych, szatni, stołówki, biblioteki.
- Ułatwianie uczniom adaptacji do nowych warunków szkolnych – realizacja projektu Podkarpackiego Kuratora Oświaty SP! Serce i Pomoc – adaptacja uczniów klasy III podczas przejścia do klasy IV.
- Tworzenie w szkole przyjaznej atmosfery i integrowanie społeczności uczniowskiej –zorganizowanie dni tematycznych w szkole przez Samorząd Uczniowski – Dzień Kropki, Dzień Uśmiechu, Dzień szelki, Dzień Moro, Dzień Pluszowego Misia, Wróżby Andrzejkowe, Mikołajki, Dzień Chłopaka – Dzień Krawata, Tydzień Postaci z Bajek, Dzień Śmiesznej Fryzury, Dzień kundelka; organizacja balu karnawałowego, szkolny kalendarz adwentowy, świąteczny seans filmowy „Rodzina Clausów”, spotkania wigilijne w klasach; pieczenie pierników we współpracy ze Spółdzielnią Socjalną „Wiejska Pyza”; wycieczka integracyjna do kina w Mielcu na film „Tedi i szmaragdowa tablica”; wycieczka do Teatru im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie, wycieczka do Muzeum Bombki Choinkowej w Nowej Dębie; wycieczka na spektakl „Sposób na szkołę” do Nowej Dęby; piknik szkolny z okazji narodowego czytania.
- Dbanie o zdrowie psychiczne poprzez rozbudzanie empatii – szeroka działalność wolontariatu – zbiórka odzieży, maskotek dla Bartoszka, zbiórka żywności „Dar Serca” dla Hospicjum Ojca Pio w Tarnobrzegu, zbiórka karmy dla zwierząt dla schroniska w Machowie, zbiórka żywności i artykułów chemicznych – Polakom dla Ukrainy; udział w ogólnopolskiej akcji „Szkoła Wrażliwych Serc” – pomoc dla głodujących dzieci.
- Kształtowanie równowagi pomiędzy korzystaniem z technologii a tworzeniem relacji poza przestrzenią Internetu – zorganizowanie „Tygodnia dbania o relacje” w ramach ogólnopolskiego programu Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo – udział w Międzynarodowym Dniu Praw Dziecka, ściana dobrych myśli, wystawa prac plastycznych „Zresetuj swój mózg, czyli jak spędzić czas bez telefonu”, akcja integracja – przerwy taneczne z „belgijką”, poczta życzliwości.
- Działania proekologiczne – zbiórka baterii, elektrośmieci i nakrętek plastikowych, udział w akcji „Sprzątanie świata”, zbiórka elektroodpadów, obchody Dnia Ziemi.
Podsumowanie
Działając w ramach szkoły promującej zdrowie w roku 2022/2023 poruszyliśmy istotne zagadnienie – aktywność fizyczna. Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego ciała i umysłu. Staraliśmy się zachęcić dzieci i młodzież do ruchu, takiego prostego, codziennego. Zwykłego spaceru, przejażdżki na rowerze czy tańca do ulubionej piosenki. Podjęte działania spotkały się z pozytywnym odbiorem napawającym optymizmem.
szkolny koordynator SzPZ
Magdalena Pluta-Ślusarz
Regulamin szkolnego konkursu plastycznego „Ja nie klikam, tylko skikam”
– działania w ramach Szkoły Promującej Zdrowie
-
1. Cele konkursu
-
popularyzacja wiedzy i zwiększenie świadomości uczestników konkursu dotyczącej wpływu aktywności fizycznej na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka
-
poznanie negatywnych skutków nadmiernego korzystania z telefonów komórkowych, komputerów, gier komputerowych itp.
-
poznanie sposobów na radzenie sobie z uzależnieniem od mediów
-
propagowanie aktywnego stylu życia i aktywnego spędzania wolnego czasu jako sposobu na nadmierne korzystanie z multimediów
-
rozwijanie zainteresowań dzieci i młodzieży tematyką prozdrowotną
-
rozwijanie zdolności twórczych i manualnych
-
2. Organizator konkursu
-
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Ślęzakach – odpowiedzialny szkolny koordynator programu „Trzymaj formę” i Szkoły Promującej Zdrowie – p. Magdalena Pluta-Ślusarz
-
3. Adresaci i uczestnicy konkursu
-
uczniowie klas I - VIII
-
4. Terminarz konkursu
-
podpisane na odwrocie prace plastyczne należy składać do 21 kwietnia 2023r. do pokoju nauczycielskiego
-
5. Przebieg konkursu
-
konkurs odbywa się w dwóch kategoriach wiekowych
- uczniowie klas I-III
- uczniowie klas IV-VIII
- uczniowie wykonują pracę plastyczną dowolną techniką (może być praca płaska w formacie przynajmniej A3 lub praca przestrzenna)
-
trzy najlepsze prace w każdej kategorii wiekowej zostaną nagrodzone
-
prace zostaną zaprezentowane na gazetce szkolnej oraz w formie zdjęć na stronie internetowej szkoły i szkolnym facebooku
-
6. Tematyka pracy plastycznej
-
wpływ aktywności fizycznej na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka
-
aktywny styl życia jako sposób na nadmierne korzystanie z telefonów komórkowych, komputerów, internetu, gier komputerowych
-
korzyści płynące z aktywnego wypoczynku
-
negatywne skutki uzależnień od multimediów
-
7. Kryteria oceny prac
-
zgodność z tematyką
-
pomysłowość
-
samodzielność wykonania pracy
-
estetyka i wkład pracy
-
8. Nagrody
-
laureaci I, II i III miejsca otrzymają nagrody rzeczowe oraz dyplomy
-
organizator zastrzega sobie prawo do zmiany przydziału nagród
szkolny koordynator programu „Trzymaj formę”
Magdalena Pluta-Ślusarz
Zespół ds. Promocji Zdrowia
Rozwiń Metryka
Podmiot udostępniający informację: | |
---|---|
Data utworzenia: | 2024-06-27 |
Data publikacji: | 2024-06-27 |
Osoba sporządzająca dokument: | |
Osoba wprowadzająca dokument: | Monika Cichoń |
Liczba odwiedzin: | 273 |